فروغ حاضر است ولی خشنود نیست

shojaian

مروری بر نمایشگاه شقایق شجاعیان ، گالری آران پلاس (رولکس

خب البته این گالری نسبتن جدید، برای نمایش دادن آثار تجسمی فضای واقعن خاصی ست . منظور این که ، بانیان این فضا کاملن در خلاف جهتی که این روز ها به طور معمول به عنوان شرایط «خوب» نمایش اثر هنری تعریف می شود حرکت کرده اند. فضای گالری ، حالتی سه گوشه دارد و کمی کوچکتر از یک مغازه ی معمولی ست . تابلو های شجاعیان (باید 9 اثر باشد، در ابعاد حدودن 120 در 120) به شکلی نزدیک به هم در ارتفاع های گوناگون به نمایش در آمده. البته فاصله آنقدری هست که نقاشی ها به شکل تک تک قابل دیدن باشند ، ولی کل فضای نمایشگاه را می شود به سادگی در امتداد همان فرایند کولاژ-چیدمان موجود در خود آثار دید.
آثار شجاعیان کولاژ نیستند بلکه نقاشی هستند. موضوعی که دیدن نزدیک آثار خیلی بهتر از عکس هایشان بیانگر آن است. این نقاشی های کولاژی  ، که از قضا از آغاز کار هم روی سطح بوم شکل می گیرند ، دارای کیفیتی آشکارا دست ساخته هستند. زیبایی شناسی پاپ آرتی شجاعیان به انتخاب عناصر از رسانه های گوناگون و تلفیق آنها محدود می شود. پای اجرا که به میان می آید ، او صادقانه مشغول نقاشی می شود و ته نشسته های حاصل از فرایند کشتی گرفتن با رنگ ماده را چندان هم مخفی نمی کند. به جز پرتره ها که به شکلی دقیق اجرا شده ، بیانگر و (چه خوب باشد چه بد) با احساس اند، اجرای بقیه ی قسمت ها سردستی و با دیدگاهی به جز هنرنمایی تکنیکی است: در مراحل گوناگون کار ، ترکیب بندی کلی و چیدمان عناصر نشانه ای در سراسر تابلو مد نظر بوده و نه «پرفکشن» تک تک عناصر.

شجاعیان نقاشی ست که دغدغه ی کیفیت فیزیکی آثارش را دارد: از زیر سازی ها خاص استفاده می کند ، با رنگ پاشی و قلم زنی پراکنده حضور رنگ ماده را به رخ می کشد و برخی جا ها از مدیوم هایی جز رنگ ، در این مورد قیر ، هم برای نقاشی استفاده می کند. هر چند استفاده از قیر در این آثار عمدتن تجربیست و به نتیجه ی به خصوصی منجر نشده ، ولی ممکن است راهی پیش پای تلاش های آینده ی او دانسته شود. این که او با وجود تلاش برای بازنمایی ، به دنبال یک فینیش ماشینی و فتو رئال- پاپ آرتی نبوده نشانه ای از همراه بودن او با زیبایی شناسی هایی بروز تر از هنر پاپ است و همچنین از کیفیت کالایی و سوپرمارکتی نقاشی های او می کاهد. هدف او نه به وجود آوردن نوعی خط تولید که تجربه کردن با ترکیب بندی و بازنمایی به نظر می رسد.
قابل توجه است که در آثار پیشین شجاعیان  ( که در نمایشگاه های گوناگون از آرت اکسپوی تهران و دو نمایشگاه انفرادی) به نمایش در آمده است ، تنوع پرتره ها بیشتر بود و دلالت های شیطنت آمیز بیشتر یافته می شد. در آثار نمایشگاه فعلی ، اگر چه تلاش شده بین عناصر برگرفته از نگار گری ایران ، روزنامه های روز (به ویژه پس از انتخابات اخیر) و پرتره های فروغ فرخزاد ارتباطاتی پراکنده بر قرار شود ، ولی تلاش برای خوانش کلی نشانه های آثار مسئله ساز است. حد اقل ، من متوجه ربط مشخصی بین فروغ و کلید جناب روحانی نمی شوم. اگرچه بین مالیخولیای فروغ و این حال و هوای شادی زائد الوصف تضاد معنی داری هست . همچنین ، با توجه به تاکید او روی بازنمایی صفحه هایی از جراید ، معقول است بگوییم که غیاب تصاویر مطبوعات معاصر با خود فروغ به نوعی جلب نظر می کند. گویا فروغ از دنیایی دیگر کنده شده و ناگاه در میان شور و غوغای «کامیابی» سیاسی اخیر ما پرتاب شده است. این در حالیست که این نوع نقاشی می توانست دارای پتانسیل های گسترده ای برای حاشیه نویسی سیاسی اجتماعی و یا حتی صرفن شوخی های تصویری جالب توجه باشد.
در نهایت ، فروغ حاضر و ناظر است ولی خشنود نیست. هنرمند مورد نظر ما موفق شده آثاری ارائه دهد که از کیفیت فیزیکی خوبی برخوردارند ، در گیر و دار زیبایی شناسی دگمی نیستند ، ترکیب بندی هایی پخته و حاصل از تجربه را به نمایش می گذارند ولی ، در بعد مفهومی ، از پیچیدگی کافی برخوردار نیستند. نقاش ما به فروغ فرخزاد علاقه مند است و از شرایط فعلی نا راضی. به نظر می رسد «محتوا» ی آثار هنری او ، چیز بیشتری نیست. کار ها بیش از حد سرراست اند وابهام یا اشاره ی خاصی در آنها دیده نمی شود. به این ترتیب ، موفقیتی برای تکنیک و تجربه ی یک نقاش و شکستی نسبی برای عمق نگاه فرهنگی و تاریخی او رقم می خورد.

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s