متا-زبان و مفهوم ضمیمه

مفهوم «ضمیمه» همچنین شیوه ای برای اندیشیدن به گفتمان نقد یا متا-زبان (زبانی که برای توضیح زبانی دیگر به کار می رود ) است .مثلا نقد و نظریه ی ادبی به روشنی از جهاتی در رابطه با موضوع شان ، یعنی آثار ادبی ، نقشی ضمیمه ای دارند. ما در باره ی متن اولیه ( رمان ، شعر یا هر چه)  و متن ثانویه ( مقاله ی انتقادی ، تک نویسی و هر چه ) صحبت می کنیم ، اما این تمایز میان اولیه و ثانویه با فکر کردن به مفهوم «ضمیمه» به شکلی بنیادین وارونه می شود. ما همه به متا-زبان اتکا می کنیم. به این که زبانی روی یا درباره ی زبانی دیگر امکان دارد.  متا-زبان همه جا مشغول کار است . از قلمرو نوشتار انتقادی به طور کلی (کل نوشته های انتقادی متا-زبانی در نظر گرفته می شوند ، متا-گفتمانی روی یا درباره ی «چیز» ادبی) تا مثال های ذره شناسانه ای مثل همین جمله . ارجاع به «همین جمله» در حالی که همین جمله دارد بنا می شود رفتاری متا-زبانی ست ، یک دئیتیک( در اصطلاح زبان شناسی ) که زبان و جمله را  ظاهرا به عنوان موضوع خود در نظر می گیرند. زندگی روزمره بدون متا-زبان غیر ممکن است . اما مفهوم متا-زبان شامل منطق ضمیمه هم می شود. چیزی «دیوانه کننده» درباره ی این مفهوم وجود دارد :
متا-زبان هم ضروری و هم غیر ممکن است . نمی توانیم بدون آن سر کنیم ولی هیچ متا-زبان مجزا یی وجود ندارد: همیشه هم جزئی از زبان موضوعش است و هم نیست . می توانیم مثالی روزمره در نظر بگیریم که در آن شخصی با هیجان به دیگری می گوید «باور نمی کنم چنین مکالمه ای با هم داریم!» این عبارت ِحاکی از ناباوری ،هم بخشی از آن مکالمه است و هم نیست . به شکلی مشابه ( ولی قدری معظم تر ) ، خوانش دریدا از روسو بدون متن خود روسو غیر ممکن است : گزارش او از نوشتار روسو به شکلی سرراست از نوشتار روسو مجزا نیست . متا-زبان رفتاری انگلی ست که از منطق سرایت جدا نیست . اما این انگلی و مسری بودن ، این ویروسی بودن ( چنان که استفاده ی دریدا از این اصطلاح را به یاد می آوریم) هم زبان را تحت تاثیر قرار می دهد و هم متا-زبان را. ساختار شکنی یک متن به معنی تلاش برای به حساب آوردن شیوه هاییست که متا-زبان هم ضروری و هم غیر ممکن است . این شامل آن چیزی می شود که دریدا یک «متا-زبان رادیکال» می نامد ، متا-زبانی که «در خود.. غیر ممکن بودن متا-زبان را ادغام می کند.»ترجمه ی من از : ژاک دریدا ، نوشته ی نیکولاس رویله ، مجموعه ی متفکران انتقادی روتلج ،ص 59

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s